MOOCin rakentaminen

Käsitteet

MOOC  MOOC on verkko-oppimisympäristössä toteutettava opinto, jossa hyödynnetään digitaalisia aineistoja ja työkaluja. MOOCeille on tyypillistä: oppimisympäristöjen ja oppimateriaalien digitaalisuus opetuksen avoimuus eli se, että kurssi on kenen tahansa internetiä käyttävän saavutettavissa suuri osallistujamäärä kurssimuotoisuus, eli MOOCit ovat ajallisesti tai aihepiiriltään rajattuja kokonaisuuksia. MOOCeja on kuitenkin erilaisia, tyypillisimmät ovat xMOOC ja cMOOC.  xMOOCeissa korostuu opiskelijan itsenäinen opiskelu verkossa

Käsitteet Read More »

Blackboard with a text "feedback"

Jatkuvan kehittämisen vaihe

Opinnon kehittäminen ei lopu siihen, kun MOOC tai puoliautomatisoitu opinto on valmis, se on pilotoitu ja opinto “pyörii” säännöllisesti tai sovitun aikataulun mukaan. Opinnosta tulee jatkossakin kerätä palautetta ja se on hyvä käydä tarkemmin läpi vähintään kerran vuodessa ja tehdä tarvittavat kehittämistoimenpiteet. Suuntaa antava roolijako jatkuvan kehittämisen vaiheessa: Kehittämispäällikkö Tarjonnan suunnittelu siitä näkökulmasta, että onko

Jatkuvan kehittämisen vaihe Read More »

Ylläpitovaihe

Ylläpitovaiheessa MOOC on Laurean normaalissa tarjonnassa, ja kohderyhmänä voivat olla esimeriksi Laurean omat opiskelijat, ristiinopiskelijat, avoimen AMK:n opiskelijat. MOOC voi olla myös täysin avoin ja olla maksuttomasti tarjolla kaikille kiinnostuneille. Roolijako: Kehittämispäällikkö Suunnittelee tarjontaa, resursoi toteutuksen, luo toteutuksen Peppiin ja luokittelee MOOC-tagillä Sisällöllinen asiantuntija (vastuuopettaja, opettajatiimi, ulkopuolinen asiantuntija tai avainkumppani) Laurean opettaja: työtilan suunnittelu, arvioinnin

Ylläpitovaihe Read More »

Jatkokehittämisvaihe

Jatkokehittämisvaiheessa MOOCia tarkastellaan saadun palautteen myötä tietyin aikavälein, esimerkiksi puolivuosittain toteutuksien välissä tai vähintään kerran vuodessa. Jatkokehitysvaihe voi myös tarkoittaa uuden MOOCin kehittämistä ja toteuttamista, jonka idea on syntynyt esimerkiksi jo olemassa olevan MOOCin palautteen kautta. Kun opinnosta on kertynyt riittävästi palautetta, käy se läpi tarvittaessa yhdessä digipedagogisen asiantuntijan kanssa. Tarkista myös säännöllisesti MOOCissa olevat

Jatkokehittämisvaihe Read More »

Pilottivaihe

Pilottivaihe ja palautteen keruu   Pilottivaiheessa MOOC pilotoidaan opiskelijoilla. Pilotti voidaan toteuttaa joko erikseen sovittavana toteutuksena, johon pyydetään opiskelijoita mukaan tai suoraan laittaa opinto tarjolle ns. normaaliin tarjontaan Laurean sisällä ja/tai CampusOnlinen kautta myös ristiinopiskelijoille. Pilottivaiheessa kerätään palautetta, jonka perusteella MOOCia vielä jatkokehitetään tarvittaessa ennen varsinaista ylläpito vaihetta. Pilotin kohderyhmä kannattaa valita tarkoituksenmukaisesti, jotta pilotista saatu

Pilottivaihe Read More »

Kehittämisvaihe

Kehittämisvaiheessa MOOCin idea tuotetaan valmiiksi MOOCiksi. MOOCia voi kehittää yksittäinen opettaja tai asiantuntija tai ryhmä opettajia ja/tai asiantuntijoita. MOOCin kehittämisessä tarvitaan sekä sisällöllistä, pedagogista, että digipedagogista (sis. tekninen osaaminen) osaamista. Kehittämisvaiheessa mukana ovat MOOCin vastuuopettajan (voi olla opettaja tai asiantuntija) lisäksi yleensä digipedagoginen asiantuntija (dCELL), kehittämispäällikkö (mm. tarjonnan suunnittelu) sekä tarvittaessa esimerkiksi markkinoinnin ja viestinnän osaaja

Kehittämisvaihe Read More »