MOOCin suunnittelussa, ihan samalla tavalla kuin minkä tahansa opinnon suunnittelussa, tehdään sekä sisällölliset että pedagogiset valinnat. MOOCin ollessa kuitenkin verkkossa suoritettava opinto, keskeistä on myös digipedagogiset ratkaisut, eli se, miten digitaalisia työkaluja voidaan hyödyntää parhaiten tukemaan opiskelijan oppimisprosessia ja osaamistavoitteiden saavuttamista.
Opetuksen suunnittelussa voidaan tunnistaa eri elementtejä, joiden suhteen opettajan on tehtävä omat ratkaisunsa ennen kuin opinto on valmis. Näitä ovat mm.
Lisäksi on tärkeää laatia huolella ohjeet opiskelijalle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että MOOCissa on mm. kerrottu selkeästi, mitä opiskelijan tulee tehdä, jotta hän saa opinnon suoritetuksi (ei pelkästään aluksi, vaan myös esim. jokaisen tehtävän kohdalla). MOOCissa tulee myös kertoa, millaiset MOOCin kommunikointikäytänteet ovat eli keneen hän voi olla yhteydessä, jos hänellä on kysymyksiä opintoon liittyen ja mistä hän saa tukea tekniseen ongelmaan.
Kuva: Virve Pekkarinen.