2. MOOCin digipedagoginen suunnittelu

MOOCin suunnittelussa, ihan samalla tavalla kuin minkä tahansa opinnon suunnittelussa, tehdään sekä sisällölliset että pedagogiset valinnat. MOOCin ollessa kuitenkin verkkossa suoritettava opinto, keskeistä on myös digipedagogiset ratkaisut, eli se, miten digitaalisia työkaluja voidaan hyödyntää parhaiten tukemaan opiskelijan oppimisprosessia ja osaamistavoitteiden saavuttamista.

Opetuksen suunnittelussa voidaan tunnistaa eri elementtejä, joiden suhteen opettajan on tehtävä omat ratkaisunsa ennen kuin opinto on valmis. Näitä ovat mm.

  • sisällön rajaus (esim. ydinainesanalyysin avulla)
  • osaamistavoitteiden laatiminen eli mitä kohderyhmän opiskelija osaa MOOCin suoritettuaan
  • opinnon laajuus ja sen kanssa linjassa oleva mitoitus ja kuormittavuus
    (1 op = 27h), lisäksi: 5 op itsenäisiä opintoja on aika suuri palikka ja kokonaisen opintojakson sijaan kannattaa pohtia myös automatisoituja osioita osana opintojaksoja (puoliautomatisoitu opinto).
  • vuorovaikutus opettajan ja opiskelijoiden välillä sekä opiskelijoiden kesken (MOOCin tyyppi vaikuttaa tähän)
  • opiskelijan oppimisprosessia ja osaamistavoitteiden saavuttamista tukevien opetus- ja opiskelumenetelmien valinta (nämä liittyvät myös MOOCin tyyppiin ja vuorovaikutukseen). Menetelmien valinnassa voi ottaa huomioon myös pelillisyysnäkökulmaa ja hyödyntää interaktiivisten sisältöjen luontityökaluja (mm. H5P)
  • arviointimenetelmien valinta (suhteessa osaamistavoitteisiin)
  • palautteen keräämisen väylien ja välineiden päättäminen opinnon jatkokehitystä varten.

Lisäksi on tärkeää laatia huolella ohjeet opiskelijalle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että MOOCissa on mm. kerrottu selkeästi, mitä opiskelijan tulee tehdä, jotta hän saa opinnon suoritetuksi (ei pelkästään aluksi, vaan myös esim. jokaisen tehtävän kohdalla). MOOCissa tulee myös kertoa, millaiset MOOCin kommunikointikäytänteet ovat eli keneen hän voi olla yhteydessä, jos hänellä on kysymyksiä opintoon liittyen ja mistä hän saa tukea tekniseen ongelmaan.